Rese med fly

Kano-safari

Jeg var både trett og søvning da jeg våknet neste dag. Heldigvis var ikke tid noe noe problem, så jeg tok meg god tid å planlegge min tur på Amason-floden. Jeg hadde allerede plukket opp en god del opplysninger hvordan den lot seg gjennomføre. Jeg måtte bare  finne ut når det gikk fly til Iquitos, som var det utgangspunkt jeg hadde bestemt meg for. Byen kan bare nåes med fly eller seile . Bestillte plass på flyet, som ikke tok så mange passasjerer,  det var et cargofly. Vi var seks stykker som ble plassert mellom cargoen. Noen av oss måtte sitte på gulvet, vi tok det foresten på skift. Turen varte lengre enn ventet idet det var motvind, ble det sagt av piloten. Vi kom heldigvis vel frem og for min del måtte jeg finne et sted å bo. Hotellet jeg fant til slutt var akseptabelt, bedre enn ventet når jeg så husene som var bygget på flåter og fortøyd i et tre langs elvebredden. Det hadde sin hensikt med å bygge på flåter, når vannstanden steg, steg huset med og vannstanden sank fulgte flåten med. Praktisk.

På hotellet spurte jeg om de kjente noen som kunne padle meg innover Amasonelven mot Atlanter havet. De henviste meg til en Newzealander som drev et lite reiseselskap. Han var ikke alltid der grunnet han brakte ofte forsyninger til små landsbyer langs floden. Men han var den eneste de visste om som kunne padle ned til Mancues, som var mitt neste stoppested. Turen ville ta tre dager om været var riktig.

Neste dag dro jeg til hans sted, et lite hus på en flåte i utkanten av byen. Han fortalte meg at jeg kunne komme med, men han skulle levere varer på veien. Så han visste ikke hvor lang tid det ville ta. Jeg var mer en glad at tok meg med. Han ba meg å gå på torget å kjøpe masse hvitløk, for  hvitløk skremte vekk den plagsomme myggen. Vi ville overnatte hos enkelte stammer som levde langs deltaen, og jeg måtte huske at de var særlig glad for  å få fyrstikker. Jeg gjorde som han sa og resten av dagen ble jeg guided rundt byen . Det var mange ting å se, rester fra byens storhetstid.