andre reisende

å se seg omkring

Ved frokostbordet neste dagkom en ungdom til border mitt og spurte om han kunne sette seg ned. Jeg var bare gladd for selskkapet. Han fortalte at han kom med sjefen sin, de var fra Litthauen, de skulle begge reise til en misjonstasjoon inn i jungelen for å gjøre en reportasje om denne stasjonen. Han var utdannet kirkehistoriker og teaterkritiker fortalte han meg. Han var utrolig spennende person og hadde opplevd den vanskelige tiden under sovjet. Den eldre sjefen var ikke der, han var på rommet sitt og ville ut i det hele tatt. Han var fra den gamle skole, sa Ivan. Så talen mellom oss fløt i strie strømmer. Han fortalte hvor vanskelig det var å vokse opp hjemme og studiene hans gav han lite frihet til å tenke egne baner og hvor glad han var da muren fallt. Han hadde da slått seg sammen med proffesoren og de hadde reist mye omkring i Syd-Amerika. De skulle nå besøke denne misjonstasjonen. Jeg spurte om jeg kunne henge med . Han ville ikke si ja med det samme, han måtte spørre sin proffesor først. Årsaken at de hadde strandet her var at det hadde vært brenning av cocus i området og røyken var så tett at ingen fly ville bringe dem inn i området som de skulle. Ivan måtte tilbake til pensjonatet for å spørre om jeg kunne henge med. Vi skulle treffes neste dag og da ville sikkert profesoren være med. Vi ble hengende i hop noen timer til han vendte nesen hjemover. Jeg gikk også hlem og tok meg en dusj. Været var som en varm sommer i Bergen, så jeg følte meg skitten og svett etter strabasene.

Seinere på kvelden dro jeg på byen og fikk i meg en bedre middag og så på folkelivet. Det myldret av mennesker og markedet var stort og variert, allt kjøpes å selges. Mye sølvvarer og trevarer i forskjellige former og figurer. Sen kveld, men givendes.