Første overnatting

Inca-trail

neste morgen måtte jeg ordne visa og tillatelse fra Peru til å ta turen. Jeg var anbefalt det om jeg skulle til Cusco. Det skulle være utgangsstedet for Inca-trailen. Kom tilbake til hotellet og pakket mine saker og gjorde meg klar til en busstur til Cusco. Dro til bussholdeplassen og hoppet på en buss som gikk til Cusco. Ankom Cusco tidlig kveld og jeg fant et hotell med en gang.

Kvelden ble jeg sittende i restauranten og snakket med noen som nettopp hadde gjennomført turen. De anbefalte en to dagers tur som reiseburået arrangerte, men de ville ikke ha mange i gruppen så det var best å spørre neste dag. Neste dag dro jeg og forhørte meg. Om jeg ønsket å være i en gruppe imorgen var det ok, en engelsktalende guide ledet gruppen. Jeg betalte og tok meg en runde for å se Curso.

Neste dag etter frokost samlet gruppen på seks seg utenfor hotellet. Vi var godt utstyrt med lett regntøy og godt fottøy.. Stigning på stien var det med engang og oppover gikk det i timer. Vi hadde noen korte kvilepauser, slik at vi fikk glede av å nyte utsikten. Selvom ryggsekken var ikke mer en femten kilo, ble den tyngre og tyngre og at luften var veldig fuktig og at den tynne luften gjorde pustingen meget tung. Jeg tok ingen røykepauser og det gjorde ingen andre heller. Stien krøp oppover fjellsidene og nå vi så Solporten i det fjerne dro vi alle et lettelse sukk. Ruinene ligger på en høyde over havet på cirka 4224 meter. Da vi endelig var fremme var det et imponerende syn. Vanskelig å beskrive, men guiden var jordnær i sin fortelling om Incane og deres undergang. Jeg tenkte for meg selv, folket måtte ha vært av en egen rase, som kunne bygge og leve der .

Jeg snakket med guiden og sa jeg ville være der noen dager og finne en annen vei tilbake. Han tegnet å forklarte de andre mulighetene, det var forskjellige stier ned til Curso. Jeg forlot gruppen da de gjorde vendereis.

Turen jeg hadde valgt var ca. 80km, brattlendt og svingete, men jeg fikk et uvanlig flott elv med masse små fossefall. ' Urubambo-river' Når kvelden nærmet seg fant jeg en tørr plass og krøllet meg inn i soveposen. Der var tydlig at noen hadde sovet der før, der var rester fra et bål. Jeg tente opp og det var slett ikke lett, men etter en stund var leirbålet og jeg kunne ta meg røyk.

Morgenen var tidlig og jeg fikk i meg litt tørre frukter og en røyk og dro videre med godt mot. Etter noen timer traff jeg et kanadisk par, de var på vei oppver til Machu Picchu.. vi utvekslet erfaringer. Gikk hele dagen opp og ned, gjennom små pass på en smal sti. Brusende elv på den ene side og med fjell på den andre side og snekledde topper foran meg . Kom frem sent om kvelden og der la jeg meg inn på det samme hotell som før. Nye ansikter i restauranten. Tidlig kveld. Neste dag var det tilbake til La Paz.