Hente penger

En bråkete kveld

Når jeg reiser på lange bussturer, har jeg gjort til vane å ha lite kontanter i lomma. Bussene er som oftest overfyllt og bagasjen er det vanskelig å ha under kontroll, pluss at en sovner stundvis under bussturen. Ja, da er en sårbar og kan lett bli utsatt for lommetyver. Passet har jeg som oftest tapet på innsiden av låret med kredittkortet. Lommeboken har jeg i lomma, men med svært lite kontanter.

Vel innstallert på hotellet tok jeg turen til nærmeste automat. Så skjedde det igjen, kortet ble spist av automaten, og der stod jeg foran auutomaten uten penger sent om kvelden. Gikk tilbake til hotellet og forklarte situasjonen og de hjalp meg å komme i kontakt med de ansvarhavende og avtalte å møte meg  neste dag. Jeg slo meg sammen med de bråkete italienere for resten av kvelden, og vi festet til langt  på natt.

Tidlig frokost, kaffe og toast. Hadde avtalt å møte en ansvarhavende ved automaten og var på vei da jeg ble overfallt av to personer. De sprøytet noe svineri over hele meg og gjorde meg forvirret og blind. På et øyeblikk forsvant både ryggsekkken, hvor jeg hadde både adresser fra USA, kamera med linser, filmer og allt utstyret. En politimann stod 2 meter fra meg, han hadde ikke sett hvordan det skjedde, og var heller ikke hjelpsom. Heldigvis var tre ungdommer like ved, en polakk og 2 fra Belgia, de snakket litt spansk og de var svært hjelpsom.  Mens vi fire prøvde å gjøre oss foståelig dukket det opp en smell vakker kvinne fra Bolvia opp, hun  arbeidet i den amrikanske ambassade og snakket flytende engelsk, hun hadde sett hva som hadde hendt,og tok de nødvendige besluttninger. Hun ringte til turistpolitiet og forklarte situasjonen og vi to ble kjørt til politiets kontor, hvor jeg fikk avlegge rapport. Jeg ble også spurt om jeg igjenkjente ansiktene på plakten som hang på veggen. Hvilke jeg kjente en kvinne, politiet fortalte at den kvinnen opererte i det strøket sammen med hennes mann. Lett match å finne, men varene var sikkert allede solgt. Jeg måtte komme innom neste dag. Maria,som kvinnen het, kjørte meg deretter til banken. Men der var det ingen og jeg fikk beskjed å komme igjen neste dag. Passet og visakortet hadde jeg fremdeles så jeg gikk inn i banken med Maria, hun hjalp meg for å få cash ut, så allt var vell. Hun inviterte meg på middag på den fineste restauranten, Hotel La Plaza. Hun sa også at jeg kunne bo hos hennes foreldre og disponere bilen hennes til jeg fikk orden på tingene mine.

Jeg var usikker på om jeg skulle ta mot tilbudet, men middagen sa jeg ja til. Fikk kjøpt meg et par bukser og noen T-skjorter og ruslet tilbake til hotellet og gjorde opp for meg. Tanken var å komme tilbake om kvelden. Hun kom tidlig om kvelden oghennes foreldre var med. Middagen var utsøkt og såå var vinen og konjaken. De fortalte meg at La Plaza var et godt utgangsport for å besøke Peru, Brasil, Panama og Argentina. Jeg ble helt fasinert av deres skildringer og hisoriefortellinger at jeg bestemte meg for å bli i området over lang tid. En herlig avsluttning på en lang dag og var overbevist at det var her jeg ville bli en stund.