venter på svar fra misjonæren

museum besøk

Jeg hadde bestemt meg å flytte til annet hotell, jeg var ikke foornøyd med renholdet og dusjmulighetene. Toalettett fungerte ikke og det så ut som de hadde tenkt å gjøre noe med. Hotellet var også dyrt. Så etter jeg hadde gjort opp for meg  gikk jeg på leting. Jeg hadde jo belaget meg å være en stund i  La Paz. Det er ikke alltid sannheten som som er beskrevet i Lonely planet er riktig og dette hotellet var ikke opplysningene i samsvar med virkeligheten. Det tok ikke lang tid før jeg fant et langt bedre alternativ, og mye billigere.

Vel innstallert dro jeg til museumet for å lære noe om inkakulturen. Jeg hadde jo tenkt meg til Macho Piccho etterpå, så litt kunnskap kunne komme godt med. Jeg hadde også tenkt meg en tur til innsjøen Titicana, som både Bolivia og Peru grenser til. Mens jeg vandret omkring i museumet, traff jeg en sveitser, han var på en 6 ukers fotosafari i syd-amerika. Han hadde veldig liten tid, han skulle videre med bussen senere på dagen. Han fortalte meg hvilken vei jeg måtte ta til Macho Piccho. Ta inka-trailen, ta toget til så nærmt du kommer til veien som går opp. Følg stien to tre dager og du vil være der, en anstrengende tur så minst mulig i bagasjen. Men når du er fremme vil det vært hver eneste svette dråpe du lagt igjen. Etter et han hadde lagt fra seg et kart med alle opplysninger jeg trengte, forsvant han ut av mitt liv.

Deretter gikk turen til postkontoret hvor jeg traff  polakken som hadde hjulpet meg. Vi hadde en lang prat, han fortalte om sine erfaringer og jeg om mine. Vi hadde de samme vanskeligheter, ingen av oss behersket språket, så det hadde vært en del misforståelser på våres veier. Ringte til Bjørn og Liz så de fikk vite hvor jeg var og det var slett ikke så enkelt, men jeg lyktes. Fikk også sende postkortene, så nå hadde jeg ren samvitighet til å forsette.

Kom meg til hotellet, hotell Sagarnage, et hotell som lå helt tett til det indianske marked. Rommet hadde TV så jeg fikk ferske nyheter. Kom meg tidlig til sengs, imorgen skulle jeg til Titicana-sjøen, der hvor inka-folket tror verden oppstod.